Meeting cafe
Image default
Society / Relationships

Waar houdt een receptionist zich mee bezig?

Je hebt de term vast wel eens gehoord: een receptionist. Maar wat is dit eigenlijk? Een receptionist is een persoon die mensen ontvangt aan de receptie of balie van een bedrijf. De receptionist is de eerste persoon die bezoekers van een gebouw tegenkomen. Hierdoor wordt een receptionist ook wel gezien als het visitekaartje van een organisatie.

 

Diverse werkzaamheden

Wanneer iemand receptionist is heeft diegene een diversiteit aan dagelijkse werkzaamheden. Als receptionist kun je eigenlijk in elke branche wel werken. Elk bedrijf kantoor wat redelijk groot is en te maken heeft met bezoekers heeft een receptionist nodig. Deze persoon zit dan als ontvanger bij de receptie en heeft vaak ook werkzaamheden als telefonist. Tegenwoordig heeft een receptionist ook veel hulp door het gebruik van een digitale bezoekersregistratie. Een receptionist of receptioniste is er voornamelijk om personen van informatie te voorzien. De medewerker fungeert hier als schakel tussen medewerkers en de klant. Als er mensen om informatie vragen of brochures zal de receptionist je helpen. Reserveren, afspraken maken, afspraken wijzigen en het aannemen en afhandelen van klachten zal de receptionist ook voor je doen. Receptionisten hebben taken in betalingsverkeer, onderhoud van de receptieomgeving, agendabeheer, catering van bezoekers en administratieve werkzaamheden. Een receptionist in een hotel moet bijvoorbeeld ook nog asten registreren en eventueel vervoer regelen.

 

Aanspreekpunt

Zoals eerder gezegd is de receptionist het eerste aanspreekpunt wanneer er mensen naar binnengaan bij bijvoorbeeld een hotel of bedrijf. De receptionist ontvangt de bezoeker, zou kunnen vragen naar de reden van het bezoek en helpt de bezoeker vervolgens. Een receptionist kan de bezoeker zelf helpen, maar zou ook behulpzaam kunnen zijn door een persoon door te sturen naar de juiste locatie of persoon. Soms hebben bezoekers of werknemers die nieuw zijn een bezoekerspas nodig. Daarmee kunnen ze het gebouw dan naar binnen. Een bezoekersregistratie software zal dit proces verhelpen. Een receptionist is ook een telefonisch aanspreekpunt, want vaak wanneer je ergens naartoe belt krijg je te receptionist te pakken. De receptionist beantwoord de telefoon, zal berichten aan nemen of zal je doorverbinden.

http://economy.nl